Dulu rock, kini nasyid

[x]

Dulu rock, kini nasyid

on Monday 23 December 2013


AKTIF sebagai penyanyi sejak tahun 1990-an, Daqmie bagaimanapun meneruskan kerjayanya sebagai jurutera bunyi.

Sekitar tahun 1990-an, Daqmie lebih dikenali sebagai seorang penyanyi rock dan pernah menerbitkan dua buah album bersama kumpulan East iaitu East (1991) dan Generasi Metal (1996).

Selepas itu, Daqmie atau nama sebenarnya Azmee Abdul Manaf lebih banyak memberi tumpuan kepada kerjaya di belakang tabir sebagai seorang jurutera bunyi dan kerap terbabit dengan penerbitan album beberapa kumpulan nasyid popular selama 15 tahun.

Kekerapannya terdedah kepada lagu-lagu yang berunsur ketuhanan telah memberinya ilham untuk menerbitkan sebuah album nasyid yang diberi judul Daqmie - Maulaya.

Ditemui pada majlis pelancaran album tersebut di Saloma Bistro, Jalan Ampang, Kuala Lumpur baru-baru ini, Daqmie memberitahu, dia banyak menghasilkan lagu-lagu untuk kumpulan nasyid, tetapi sejak dua tahun lalu dia mula mencipta lagu untuk diri sendiri.

“Sebelum ini saya tidak pernah terfikir untuk menerbitkan album ini serta berasa kurang yakin kalau-kalau tiada pihak yang mahu bekerjasama dengan saya.

“Kemudian, saya bertemu dengan Alfa Booty dan dia mencadangkan supaya lagu-lagu yang saya cipta diberi sentuhan yang lebih segar dan komersial untuk menarik pendengar,” ujarnya menceritakan detik awal penerbitan albumnya itu.

Jelas Daqmie, album sulungnya itu mengandungi sebanyak sembilan buah lagu iaitu Selawat Ke Atas Nabi Muhammad SAW, Maulaya, La Ilaha Illa Allah, Tangis Sebatang Tamar, 7 Petala Cinta, Asma Ul Husna, Ilahi Lastu Lil Firdaus, Kasih Abadi dan Qasidah Maulaya.

Menurutnya, kesemua lagu berkenaan digubah semula dari segi susunan muzik serta melodi yang lebih kontemporari. Album ini diedarkan oleh Inteam Records Sdn. Bhd. dan sudah berada di pasaran sekarang.
sumber: http://www.kosmo.com.my/kosmo/index.asp

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved