Sindiket Gores Dan Menang Salahguna Borang TTPM

[x]

Sindiket Gores Dan Menang Salahguna Borang TTPM

on Thursday 8 May 2014


Sindiket gores dan menang kini menggunakan taktik baharu apabila dikesan menyalahgunakan borang Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) untuk memperdaya orang ramai.

Taktik terkini sindiket yang mengaut keuntungan hampir RM37 juta sejak 2006 itu didapati mengemukakan borang TTPM untuk meyakinkan mangsa bahawa mereka boleh mendapat semula wang atau menuntut ganti rugi.

Tersenarai antara lima kes tertinggi yang difailkan di TPPM iaitu mencecah hampir 8,000, modus operandi sindiket penipuan ini terkenal dengan pujukan manis dan tawaran hadiah menarik untuk memerangkap mangsa yang akhirnya kerugian kerana membayar sejumlah wang atau hanya mendapat barangan tidak berkualiti.

Mendedahkan perkara ini kepada mStar Online, Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Alias Ahmad berkata, pihaknya menerima aduan mengenai taktik terbaharu sindiket itu di Pahang, baru-baru ini.

Beliau berkata, penganjur tidak akan memulangkan wang atau memberi ganti rugi, sebaliknya memaklumkan kepada mangsa supaya memfailkan aduan ke TTPM untuk menuntut hak mereka.

“Tindakan berani dan kurang ajar sindiket ini lebih kepada mainan psikologi dan seolah-olah cuba memperlekeh mangsa.

“Borang TTPM digunakan untuk mengelirukan pengguna bagi meyakinkan mangsa bahawa mereka di pihak benar kerana turut memberi cadangan kepada mangsa supaya berurusan dengan pihak berkuasa,” katanya kepada mStar Online.

Berdasarkan pemerhatian KPDNKK, mangsa sindiket ini dijanjikan peluang memenangi hadiah seperti jongkong emas, kereta mewah, pakej pelancongan, pakej Umrah, tilam jade, barangan elektrik dan wang tunai dengan hanya menggores pada satu kupon.

Bagaimanapun apabila ke premis sindiket untuk menuntut hadiah, mangsa akan diminta membuat bayaran kononnya sebagai fi pentadbiran, cukai kerajaan atau wang cagaran.

Di peringkat ini penipuan sindiket bermula apabila mangsa tidak mendapat hadiah seperti dijanjikan atau hanya menerima barangan yang tidak berkualiti.

Bagaimanapun, ketidakpuasan hati mangsa tidak akan dilayan, malahan ejen sindiket enggan mengembalikan wang mangsa atas alasan bayaran dibuat dengan rela hati.

Alias berkata, modus operandi gores dan menang sangat licik kerana beroperasi secara bergerak bagi mengelak kegiatan mereka dikesan pihak berkuasa.

"Keadaan bertambah sukar apabila mangsa yang membuat tuntutan di TTPM tidak mempunyai sebarang resit sebagai bukti pembayaran, termasuk maklumat mengenai penganjur menyebabkan tuntutan tidak dapat diselesaikan kerana tiada bukti penipuan oleh mana-mana pihak," katanya.

Beliau kesal borang tuntutan yang disediakan secara percuma di pejabat KPDNKK atau dengan memuat turun dari laman web TTPM kini disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab seperti sindiket gores dan menang ini.

TTPM yang ditubuhkan pada 15 November 1999 adalah saluran alternatif kepada penggguna untuk membuat tuntuan ganti rugi berkenaan transaksi pembelian barangan atau pembekalan perkhidmatan kepada pengguna.

Sehubungan itu, Alias mengingatkan pengguna supaya berhati-hati dan tidak terjebak dalam penipuan gores dan menang ini.
sumber: http://www.mstar.com.my/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved