Dakwah Rasulullah S.A.W

[x]

Dakwah Rasulullah S.A.W

on Tuesday 2 July 2013



Di hujung pasar Madinah, ada seorang pengemis Yahudi yang buta matanya. Yang setiap hari selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya, ” Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad. Dia orang gila. Dia pembohong. Dia tukang sihir. Apabila kamu mendekatinya, maka kamu akan dipengaruhinya.”

Namun, pada setiap pagi, Rasulullah selalu mendatanginya dengan membawakan makanan.Dan tanpa mengucapkan sepatah kata pun, Rasulullah menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu. Sedangkan pengemis buta itu tidak mengetahui bahawa orang yang menyuapkan makanan untuknya itu ialah Rasulullah s.a.w.

Rasulullah melakukan hal ini setiap hari sehinggalah Baginda wafat bertemu Allah, Rabbul ‘Izzati. Setelah wafatnya Rasulullah, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi yang buta itu.

Suatu hari, sahabat terdekat Rasulullah iaitu Abu Bakar as-Siddiq berkunjung ke rumah anaknya ‘Aisyah r.a yang tidak lain merupakan isteri Rasulullah. Dia bertanya kepada anaknya itu, ”Anakku, apakah kebiasaan yang dilakukan oleh kekasihku Rasulullah yang belum aku kerjakan?”

Aisyah menjawab, ”Wahai ayah.. Engkau seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sahaja.”

”Apakah itu?” tanya Abu Bakar.

”Setiap pagi, Rasulullah akan pergi ke hujung pasar dengan membawa makanan untuk seorang pengemis Yahudi yang buta yang ada di sana,” kata ‘Aisyah.

Keesokan harinya, Abu Bakar pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abu Bakar menghampiri pengemis tersebut lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abu Bakar mula menyuapnya, si pengemis itu marah dan mengherdik Abu Bakar, ” Siapakah kamu !?” Abu Bakar menjawab, “Aku orang yang biasa.” ”Bukan ! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku,” bantah si pengemis buta tersebut.

“Apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapkanku, tetapi makanan tersebut dihaluskan terlebih dahulu. Setelah itu, dia berikannya kepadaku,” kata pengemis itu. Abu Bakar tidak dapat menahan air matanya. Dia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, “Aku memang bukan orang yang biasa datang kepadamu. Aku adalah salah seorang sahabatnya. Orang yang mulia itu telah tiada.

Dia Muhammad Rasulullah s.a.w.” Ketika itu juga, pengemis tersebut menangis mendengar penjelasan Abu Bakar dan berkata, “Benarkah begitu? Selama ini, aku selalu menghinanya, memfitnahnya. Akan tetapi, dia sedikit pun tidak pernah memarahiku. Dia datang kepadaku dengan membawa makanan setiap pagi. Dia begitu mulia.” Akhirnya, pengemis Yahudi yang buta itu mengucapkan kalimah Syahadah di hadapan Abu Bakar pada masa itu juga. Sejak dari hari itu, dia menjadi seorang Muslim.

Apakah jalan dakwah kita sama seperti apa yang ditunjukkan Rasulullah ?? Hisablah diri perbaikilah rohani. Semoga suatu hari nanti, Islam kan kembali menguasai bumi ini..

sumber : http://skynightz.com/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved