Anak Pelengkap hidup Adi Putra

[x]

Anak Pelengkap hidup Adi Putra

on Friday 2 August 2013


KETERUJAAN jelas terpancar pada wajah kacaknya itu. Terserlah sungguh. Pencetusnya sudah tentu kehadiran insan kecil berusia sembilan bulan bernama Zara Adelia Haadi.
Si comel inilah yang kini menambahkan lagi aura kebahagiaan dalam hidup aktor kacak kelahiran Singapura, Adi Putra dan isterinya, Zuhaida Yusof.

Sementelah Adi dan Zuhaida sudah bergelar suami isteri selama tujuh tahun, namun tiada rezeki untuk mereka menimang anak.Bagaimanapun, pasangan romantis ini sentiasa berfikiran positif.

Seperti sudah tersurat, kebahagiaan insan yang bergelar ibu dan bapa apabila kali pertama dikurniakan zuriat tetap dialami Adi Putra dan Zuhaida biarpun dalam cara yang berbeza.
Sejak enam bulan lalu, Zara Adelia yang ketika itu sudah berusia tiga bulan diambil sebagai anak angkat mereka.

Ketika bersua muka dengan Adi Putra pada sesi fotografi sempena Aidilfitri di Hotel Istana, Kuala Lumpur, pemilik nama sebenar Mohamed Hadi Putera Halim itu sentiasa tersenyum manis apabila berbicara tentang anaknya itu.
Sejak Zara Adelia diambil sebagai anak angkat oleh Adi Putra, si kecil itu belum bertemu sanak saudara dan keluarga kedua belah pihak. Jadi, menjelang Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba, Adi Putra dan isteri tidak melepaskan peluang tersebut.

Tuturnya, raya tahun ini pastinya berbeza kerana penambahan puteri mereka sebagai anggota keluarga baharu. Bicara Adi Putra, ternyata si isteri teruja membeli-belah dan membuat persiapan untuk puteri kesayangan.
"Tahun ini berbeza kerana harus menyediakan kelengkapan bagi si kecil itu pula. Biasalah kaum hawa ini memang gemar menyiapkan anak. Kami kaum Adam tiada masalah, simple-simple pun tidak mengapa.
"Kali ini ada beberapa warna tema untuk raya. Antaranya yang dipilih oleh isteri saya ialah warna ungu.
"Saya tidak kisah warna apa pun, saya pakai sahaja apa yang dipilihnya. Saya tidak terlalu cerewet kerana saya rasakan mata kaum hawa itu lebih tajam untuk memilih dari segi warna dan sebagainya," ceritanya ceria tentang hari raya yang agak istimewa baginya tahun ini.


Menurut Adi Putra, walaupun mengambil keputusan untuk berehat sepenuhnya sepanjang Ramadan, namun dia mengambil cuti raya selama dua hari sahaja.
Ini kerana katanya, masih ada banyak kerja yang perlu dilakukan bagi menyiapkan filem arahan pertamanya yang berjudul Suami Aku Ustaz.

"Kerja-kerja pascaproduksi masih belum selesai. Jadi saya tidak mahu mengambil cuti terlalu lama untuk beraya. Risau jika lambat habis lambat pula tayangannya," tuturnya tentang filem pertama arahannya itu.

Ditebak persoalan setelah hampir enam bulan pengalaman menjadi seorang bapa, kata Adi Putra, membesarkan anak perlu punya prinsip.

"Menjadi seorang bapa seharusnya perlu bertanggungjawab dan juga cara bimbingan ke arah mana. Ini kerana kita diberi banyak pilihan untuk membimbing keluarga mahupun anak-anak itu sendiri.
"Jadi, bagi diri saya sendiri, saya lebih suka dengan prinsip yang telah ditetapkan kerana bukan senang untuk jadi seorang ayah. Apa yang kita lakukan hari ini, tidak semestinya kelihatan kerana masih kecil.
"Justeru, ia akan kelihatan setelah anak itu membesar dan setelah dewasa. Itulah menjadi cermin bagaimana sebenarnya kita mengasuh anak. Jadi, kita harus lakukan sekarang iaitu semasa mereka kecil," jelasnya panjang lebar tentang tanggungjawab diri.

Tambahnya, dia dan isteri tidak sukar untuk menjaga anak kecil kerana telah matang dari segi usia. Oleh itu, mereka mampu membiasakan diri dengan kerenah dan ragam si kecil.
sumber :http://www.kosmo.com.my/kosmo/index.asp

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved