3 Polis Elite Ukraine di Tahan Pro Russia

[x]

3 Polis Elite Ukraine di Tahan Pro Russia

on Tuesday 29 April 2014

Tiga anggota polis khas Ukraine [unit anti-pengganas Alpha] telah ditangkap, diikat dan ditutup mata oleh sekumpulan militia yang pro kepada Russia.

Menerusi gambar, jelas dilihat mereka dilucutkan seluar dan kasut, sambil duduk dengan kepala tertunduk. Terdapat juga kesan darah dibahagian mata yang tertutup.

Menurut komander pemberontak bersenjata, Igor Strelkov, tiga pegawai khas Ukraine itu sedang menjalankan misi khas menahan pemimpin kuasa pro-Rusia apabila mereka ditangkap.

Dalam pada itu, Perkhidmatan Keselamatan Ukraine mengesahkan bahawa beberapa orang pegawainya telah ditahan sekumpulan lelaki bersenjata .

Pegawai tersebut diarahkan untuk menahan seorang warganegara Rusia yang disyaki terlibat dalam pembunuhan seorang ahli parlimen Ukraine.

Kerajaan Ukraine dan Barat menuduh Rusia menggunakan kuasa rahsia untuk menggalakkan rusuhan di timur Ukraine, di mana militia pro Rusia telah merampas balai polis dan bangunan kerajaan di sekurang-kurangnya 10 bandar dan pekan.

Sementara itu, Amerika Syarikat dan negara-negara lain dalam G7 telah mengumumkan rancangan untuk mengenakan sekatan ekonomi tambahan ke atas Rusia dalam tindak balas kepada tindakan mereka di Ukraine.

Kesatuan Eropah juga merancang lebih sekatan, dengan duta-duta daripada 28 anggota blok untuk bermesyuarat esok di Brussels untuk menambah kepada senarai pegawai-pegawai Rusia yang telah dilanda membeku aset dan larangan perjalanan .


Sementara itu, lapan anggota pemerhati tentera Eropah telah ditawan oleh pemberontak pro -Rusia di timur Ukraine muncul di khalayak ramai dan memberi jaminan bahawa mereka tidak dizalimi.

Pemberontak di Slovyansk telah menahan beberapa orang tebusan, termasuk wartawan dan aktivis pro -Ukraine, setelah mereka mengetatkan kawalan di timur negara tersebut.

Kolonel Axel Schneider dari Jerman, yang bercakap bagi kumpulan pemerhati tentera ditahan pada Jumaat, menegaskan bahawa mereka disana kerana misi diplomatik di bawah naungan Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama di Eropah ( OSCE) dan bukan mengintip untuk NATO.

Salah seorang dari pemerhati, warganegara Sweden, telah dilepaskan kembali ke OSCE atas alasan perubatan tetapi tujuh yang lain kekal menjadi tawanan militia pro Russia.
sumber:kezoom
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved