Iklan Pendek RM450 Ribu : Finas Hentam Ahmad Idham

[x]

Iklan Pendek RM450 Ribu : Finas Hentam Ahmad Idham

on Saturday 31 August 2013

Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS), Datuk Md Afendi Hamdan menyelar tindakan pengarah filem Ahmad Idham Nadzri yang mempersoal mengenai kos penerbitan promo hari kemerdekaan terbitan FINAS “Tanah Tumpahnya Darahku” yang mencecah RM450 ribu.

Iklan bertajuk “Tanah Tumpahnya Darahku“ ditayangkan di pawagam bersempena hari kemerdekaan.

Sebelum ini, Ahmad Idham mempersoalkan bagaimana promo iklan pendek berdurasi 2 mini 40 saat itu boleh menelan belanja hingga sebegitu banyak jumlah kosnya.

Kata Md Afendi,

“Apa salahnya kalau kita mahu belanja lebih untuk promosi bersempena dengan hari kemerdekaan negara kita sendiri? Kalau laburkan RM1 juta sekalipun apa salahnya?
“Dia (Ahamd Idham) hanya tahu nak salahkan orang sahaja terutama FINAS. Bagi saya orang yang menyalak seperti itu tidak harus dilayan. Cara dia cakap seolah-olah dia tidak tahu kos sebegitu untuk sebuah iklan mampu menghasilkan kualiti visual yang bagus,”
“Pihak kami bukannya nak keluarkan kos sembarangan. Mahalnya sesebuah produk itu adalah berdasarkan kualiti teknikal dan grafik yang digunakan. Ia juga membabitkan penggunaan helikopter dan kamera jenis epik.
“Tambah pula tempoh penggambaran dibuat dalam jangka masa yang sangat singkat. Treler iklan ini bukannya seperti kita hasilkan filem biasa. Ia merupakan treler yang berkualiti tinggi,”
Dalam pada itu, iklan yang diterbitkan oleh Vision Networks milik Afdlin Shauki telah pun disiarkan serentak di seluruh pawagam di Malaysia sebelum tayangan filem bermula Rabu lalu disusuli promo berjudul “Pesanan Terakhir” dan diikuti nyanyian lagu “Negaraku”.

Versi 4 minit pula akan ditayangkan di you tube kelak.

Pihak Gafim mahu Finas Terangkan Mengenai Tender Kos Iklan Merdeka 2013

Presiden Gafim, Jurey Latiff Rosli berkata, pihaknya tidak berpuas hati dengan agensi berkenaan dan mendesak supaya Finas menjelaskan bagaimana sesebuah tender iklan yang mempunyai bajet besar diberi.

“Gafim sebenarnya sokong apa-apa sahaja usaha kerajaan yang menerbitkan iklan merdeka bagi kesedaran orang ramai.
“Cuma apa yang perlu dijelaskan adalah proses pemilihan produksi dalam memberikan tender dan bagaimanakah keterbukaan yang dibuat oleh pihak Finas?,”
Ahmad Idham pula meminta badan itu memberi penjelasan berhubung kos berkenaan yang dianggap tinggi untuk sebuah iklan pendek.

Pengerusi Finas, Datuk Md Afendi Hamdan pula memberi respons dengan mengatakan bajet berkenaan adalah bersesuaian dengan kualiti iklan tersebut yang diberikan tendernya kepada syarikat Vision Networks milik Afdlin Shauki.

Iklan berkenaan sudah pun disiarkan serentak di pawagam seluruh negara sebelum tayangan filem bermula Rabu lalu disusuli promo berjudul Pesanan Terakhir dan diikuti nyanyian lagu Negaraku.

Gafim mahu tahu pemilihan pemberian tender

Mereka berhak mengetahui bagaimana proses pemilihan syarikat produksi dalam pemberian tender tersebut sama ada ia dibuat secara terbuka ataupun sebaliknya.

“Mereka kena tahu, Finas adalah agensi kerajaan, bukannya swasta yang boleh sembarangan memberi projek. Jadi mereka perlu mengikut prosedur.
sumber; http://nurizspace.com/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved