Suarez Akhirnya MENGAKU Gigit Chiellini, Janji Tak Buat Lagi

[x]

Suarez Akhirnya MENGAKU Gigit Chiellini, Janji Tak Buat Lagi

on Tuesday 1 July 2014



Pemain Uruguay yang juga penyerang Liverpool, Luis Suarez akhirnya mengakui kesilapan menggigit pemain pertahanan Itali, Giorgio Chiellini dalam Perlawanan Piala Dunia, 24 Jun lalu.

Kesan perbuatan itu Suarez didenda tidak boleh menjalani aktiviti bola sepak selama empat bulan, digantung daripada bermain dalam sembilan kejohanan bola sepak antarabangsa dan perlu membayar denda RM351,218.

Tindakan minta maaf menerusi Twitter oleh Suarez ini juga secara tak langsung mendedahkan kenyataannya sebelum ini bahawa dia bukan menggigit Chiellini pada perlawanan tempoh hari tetapi terjatuh ke bahu pemain pertahanan tersebut hingga giginya sendiri berasa amat sakit adalah sekadar alasan.

Menerusi mesej yang dimuat naik di laman mikro Twitter rasminya Suarez menulis:

“After several days of being at home with my family, I have had the opportunity to regain my calm [sic] and reflect about the reality of what occurred during the Italy-Uruguay match on 24 June 2014.

“Independant from the fallout and the contradicting declarations that have surfaced during these past days, all of which have been without the intention of interfering with the good performance of mynational team, the truth is that my colleague Giorgio Chiellini suffered the physical result of a bite in the collision he suffered with me. For this:
I deeply regret what occurred.
I apologize to Giorgio Chiellini and the entire football family.
I vow to the public that there will never again be another incident like [in] Montevideo, 30th of June 2014.”

“Selepas beberapa hari berada di rumah bersama keluarga, saya akhirnya kembali tenang untuk memikirkan apa sebenarnya berlaku ketika perlawanan Itali-Uruguay, 24 Jun lalu.

“Bercanggah dengan kenyataan yang dibuat beberapa hari ini, tanpa niat untuk mencalar persembahan bagus pasukan kebangsaan saya, kebenaran sebenarnya adalah Giorgio Chiellini telah menderita akibat gigitan yang berlaku ketika pelanggaran yang berpunca daripada saya. Untuk itu:

Saya menyesal atas apa yang telah berlaku.
Saya mohon maaf kepada Giorgio Chiellini dan seluruh keluarga bola sepak.
Saya berjanji insiden ini tak akan berulang.

Insiden gigitan Suarez ini membuatkan Presiden Persatuan Bola Sepak Uruguay naik angin dengan FIFA dan bertegas mahu merayu terhadap hukuman dikenakan terhadapnya.

Bagaimanapun, sejarah Suarez menggigit pemain lain di padang bukanlah baru.

Sebelum ini dia pernah digantung tujuh perlawanan pada 2010 kerana menggigit Otman Bakkal dan digantung 10 perlawanan lagi selepas menggigit Branislav Ivanovic ketika bermain untuk Liverpool.

Dalam pada itu, Giorgio Chellini menjawab Tweet Suarez dengan menyatakan dia dimaafkan dan berharap FIFA akan mengurangkan hukuman terhadapnya.
sumber: http://mynewshub.my/main
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved