10 Pusat Membeli Belah Terbesar Di Dunia

[x]

10 Pusat Membeli Belah Terbesar Di Dunia

on Sunday 30 June 2013



10. Sunway Pyramid, Subang Jaya, Malaysia – 396 000 meter persegi

Anda tidak akan terlepas peluang untuk berkunjung ke sini jika anda berada di kawasan Bandar Sunway di Subang Jaya. Pusat membeli belah ini mempunyai reka bentuk seperti piramid dan seekor singa gergasi di hadapan pintu masuk. Ianya telah dibuka pada tahun 1997 dengan beberapa pembangunan semula yang dilakukan pada tahun 2007. Ia mempunyai lebih daripada 800 kedai dan perkhidmatan yang disediakan. Seluruh bangunan pusat membeli belah ini mempunyai pelbagai reka bentuk yang diilhamkan dari Mesir, termasuklah pseudo hieroglyphics dan patung firaun.



9. Cevahir Mall, Istanbul, Turki – 420 000 meter persegi

Cevahir Mall juga dikenali sebagai Sisli Kultur Ve Ticaret Merkezi. Ia dibuka pada 15 Oktober 2005 dan dianggap sebagai pusat membeli belah yang terbesar di benua Eropah. Pusat membeli belah ini terletak di daerah Sisli Istanbul dan mempunyai 343 kedai, 48 restoran, 12 buah rumah filem, pentas persembahan, pusat bowling dan juga roller coaster. Dengan ketinggian enam tingkat, ia dilengkapi dengan kedai-kedai runcit, kedai berjenama antarabangsa, dan semua rangkaian restoran makanan segera seluruh dunia di pusat membeli belah ini.



8. Mid Valley Megamall, Kuala Lumbur, Malaysia – 420 000 meter persegi

Mid Valley Megamall dibuka pada akhir tahun 1999 dan mempunyai 430 kedai dan perkhidmatan di sana. Selain daripada pusat membeli belah, ia juga dilengkapi dengan pusat konvensyen, 646 bilik bussines hotel yang dikenali sebagai MidValley Cititel, Boulevard Hotel dan juga menara pejabat 11 tingkat yang eksklusif.



7. Central World, Bangkok, Thailand – 429 500 meter persegi
Central World dibuka pada tahun 1990 dan secara ringkasnya telah ditutup pada Mei 2010 selepas penunjuk perasaan anti kerajaan membakar sebahagian daripadanya. Pusat membeli belah ini mempunyai 495 kedai-kedai dan perkhidmatan yang disediakan. Ia juga mempunyai sebuah hotel lime bintang, pusat konvesyen, menara pejabat dan struktur tempat letak kereta. Ia pada asalnya adalah Pusat Dagangan Dunia dan telah ditukar nama kepada Central World Plaza pada tahun 2002 dan Central World pada tahun 2005.



6. Persian Gulf Complex, Shiraz, Iran – 450 000 meter persegi
Juga dikenali sebagai Fars, pusat membeli belah ini adalah pusat membeli belah terbesar di dunia dari segi bilangan kedai dan perkhidmatannya iaitu sebanyak 2500. Ia dibuka pada bulan September 2011 dan menjadikan Carrefour Hypermarkat sebagai kedai utama di sana. Pusat membeli belah ini mempunyai sebuah hotel, kolam renang, gelanggang tenis, pusat konvesyen, taman hiburan, pusat boling dan enam pawagam. Ia terletak di kota Shiraz yang dianggap sebagai modal budaya Iran.



5. 1 Utama, Selangor, Malaysia – 465 00 meter persegi

Pusat membeli belah ini telah dibuka pada tahun 1995 dan dengan sayap yang lebih baru yang dirasmikan pada tahun 2003. Kedua dua sayap menampilkan lebih daripada 700 kedai-kedai di dalamnya. Terdapat juga empat gedung membeli belah seperti AEON, Isetan, Parkson, Tangs dan beberapa pasar raya di sana. Selain itu, peminat filem tempatan dan hollywood boleh menonton filem filem terbaru di dua pawagam GSC dan TGV yang terletak di dalam pusat membeli belah di sana.



4. Isfahan City Center, Isfahan, Iran – 470 000 meter persegi
Ini adalah projek besar Iran yang dibina dalam empat fasa. Ia dibuka pada November 2013 dan mempunyai lebih 750 kedai-kedai di dalamnya. Pusat membeli belah ini mempunyai sebuah pasar raya, kedai-kedai, gerai, restoran dan pejabat syarikat penerbangan. Ia juga mempunyai hotel tujuh bintang, tujuh pawagam, pusat kewangan, pusat perdagangan dan pusat hiburan. Ia adalah pusat membeli belah terbesar di Iran dan timur tengah.



3. SM City North EDSA, Quezon City, Filipina – 481 878 meter persegi

SM City North EDSA adalah pusat membeli belah terbesar di Asia Tenggara. Ia dibuka pada tahun 1985 tetapi telah dibangunkan semula sejak itu. Ia mempunyai lebih daripada 1100 kedai dan 400 restoran makanan. Ia juga mempunyai kawasan kondominium kediaaman yang dibahagikan kepada lapan bahagian iaitu Pusat Bandar, Interior Zone, The Annex, Block, The Warehouse Club, Sky Graden, Northlink dan Grass Residences.



2. Golden Resource Mall, Beijing, China – 557 419 meter persegi
The Golden Resouces Mall dikenali sebagai Jin Yuan. Ia juga dikenali sebagai the great mall of china. Lokasi pusat membeli belah agak terhad dan ia merupakan satu masalah besar di sana, tetapi dengan adanya sebuah stesen kereta api baru berhampiran kawasan tersebut mungkin akan menyelesaikan masalah tersebut. Ia terletak di Rourth Ring Road di Beijing di luar Wilayah. Kebanyakkan kedai kedai di sana tidak menerima kad kredit asing. Selain itu, jenama berprestij seperti Ralph Lauren, Chanel, dan syarikat makanan segera seperti Papa John Pizza juga mempunyai cawangan di pusat membeli belah ini.



1. New South China Mall, Dongguan, China – 659 612 meter persegi

Pusat membeli belah ini terletak di bandar Dongguan, China. Ia mempunyai 2350 kedai-kedai di dalamnya. Pusat membeli belah ini dibahagikan kepada tujuh zon iaitu Amsterdam, California, Carribean, Mesir, Paris, Rome dan Venice. Ia juga mempunyai replika tempat pelancongan yang terkenal seperti Arc de Triomphe Paris dan St Mark Bell Tower Of Venice. Susun atur di dalamnya agak terancang walaubagaimanapun ia tidak dilengkapi dengan perancangan perniagaan yang baik secara keseluruhan. Sebahagian besar pusat membeli belah tidak dapat dikunjungi oleh orang ramai kerana keseluruhan pusat membeli belah ini masih kosong.
kredit to http://gempakzsiot.com/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved