MH370: Rakaman Perbualan Kokpit-Pusat Kawalan Udara Didedah

[x]

MH370: Rakaman Perbualan Kokpit-Pusat Kawalan Udara Didedah

on Friday 2 May 2014


Kementerian Pengangkutan pada Khamis mengeluarkan laporan awal mengenai kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 termasuk rakaman perbualan antara kokpit dan pusat kawalan udara.

Laporan tersebut mengandungi butiran lengkap termasuk mengenai tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa pada hari kehilangan MH370, maklumat kargo pesawat dan sejarah penerbangan serta peta laluan penerbangan yang mungkin digunakan.

Menerusi kenyataan media, pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pendedahan maklumat berkenaan dibuat kepada umum kerana ia tidak mengganggu proses siasatan pesawat yang hilang sejak 8 Mac itu.

Penerbangan MH370 membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang daripada imbasan radar ketika terbang di ruang udara Laut China Selatan pada 8 Mac setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.

Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Gerakan mencari melibatkan pelbagai negara dilancarkan untuk mengesan pesawat Boeing 777-200 itu, mula-mula di Laut China Selatan dan kemudian di selatan Lautan Hindi apabila ia dikatakan melencong daripada laluan asalnya.

Selepas analisis terhadap data satelit menunjukkan kedudukan terakhir pesawat itu adalah di Lautan Hindi, di barat Perth, Australia, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac bahawa Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi".
sumber: http://www.mstar.com.my/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved