Pencuri Nescafe Hadapi Hukuman Penjara 10 Tahun

[x]

Pencuri Nescafe Hadapi Hukuman Penjara 10 Tahun

on Sunday 11 May 2014

Mahkamah majistret, semalam, menjatuhkan hukuman penjara lima bulan bermula dari tarikh sabitan ke atas seorang penganggur setelah diamengaku salah mencuri lima peket Nescafe bernilai RM79.95 di Giant Hypermarket, di sini, Ahad lalu.

Wee Chan Peng, 47, yang beralamat di Taman Bercham Aman, Ipoh, Perak mengaku melakukan kesalahan itu di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim. Tindakan tertuduh menyembunyikan lima peket Nescafe Classic seberat 200 gram itu disedari pengadu, Wan Fairusnazri Wan Zulkifkli, 28, sekitar jam 9.50 pagi, 5 Mei lalu.

Ketika kejadian, Wan Fairusnazri ternampak seorang lelaki dalam keadaan mencurigakan di dalam pasarraya berkenaan sebelum mengambil keputusan mengekori lelaki terbabit.

Ketika mengekori lelaki itu, dia ternampak tertuduh mengambil lima peket Nescafe Classic dan membawanya keluar dari pasar raya berkenaan tanpa membuat sebarang bayaran.

Pengadu bersama pengawal keselamatan, Nukiman Ali, 52, kemudian bertindak menahan lelaki terbabit diluar pasar raya sebelum memeriksa dan menemui lima peket Nescafe Classic di bahagian pinggang dalam seluar dipakainya.

Wan Fairusnazri kemudiannya menghubungi Balai Polis Chabang Tiga untuk memaklumkan kejadian tersebut. Tertuduh ditahan bersama barang kes pada jam 11.15 pagi oleh seorang pegawai polis dan sekumpulan Anggota Tugas Ronda Cegah Jenayah berkereta di pasar raya berkenaan.

Ketika disoal siasat, tertuduh didapati gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri sebagaimana diminta. Tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda, manakala bagi kesalahan kedua pula, dia boleh diseksa dengan penjara atau dikenakan denda atau sebat. Kes dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Dustan Muda, lapor Sinar Harian.
sumber: http://www.tawaunetwork.com/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved