Nadiya Nisaa Tidak Anggap Teater 'Jam Dinding Yang Berdetak' Tumpang Publisiti

[x]

Nadiya Nisaa Tidak Anggap Teater 'Jam Dinding Yang Berdetak' Tumpang Publisiti

on Tuesday 31 December 2013

Nadiya Nisaa

Pelakon Nadiya Nisaa menafikan kemunculannya dalam teater Jam Dinding Yang Berdetak yang akan dipentaskan di Lambang Sari, Istana Budaya pada 17 hingga 19 Januari depan adalah sekadar untuk menarik penonton.

Sebaliknya, Nadiya, 28, berkata, dia bersyukur kerana diberi peluang oleh produksi tersebut dalam menjayakan teater yang dianggap cabang baru dalam kerjaya seninya.

"Saya yang minta untuk diberi peluang berlakon dalam teater ini, namun sebagai pendatang baharu dalam dunia teater saya tidak mahu diberikan watak yang utama kerana ramai lagi yang layak.

"Ini merupakan satu proses pembelajaran bagi saya dan berharap ramai yang datang beri sokongan kepada pementasan ini," katanya dalam sidang media teater Jam Dinding Yang Berdetak, di Istana Budaya, Selasa.

Tambah Nadiya, projek ini merupakan penglibatannya dalam produksi Revolution Stage buat kali kedua selepas teater Asramara yang dipentaskan di Menara Mara pada Oktober lalu.

Nadiya berkata, biarpun membawakan watak kecil, namun dia dapat mempelajari banyak perkara yang melibatkan proses pementasan teater.

Sementara itu, pengarahnya Aloeng Silalahi berkata, pemilihan Nadiya Nisaa adalah mengikut kesesuaian dengan karekter dan kekuatan masing-masing.

Aleong turut tidak menolak kehadirannya dalam pementasan kali ketiga ini boleh dikatakan sebagai satu daya penarik untuk membawa penonton ke pementasan tersebut.

Dalam pada itu, teater Jam Dinding Yang Berdetak ini merupakan naskah daripada seorang penulis Indonesia iaitu Nano Riantiarno yang diubahsuai mengikut kesesuaian masyarakat negara ini.

Katanya, sebanyak 45 peratus termasuk bahasa, watak dan kesesuaian adat serta agama telah diolah semula mengikut citarasa tempatan.

"Kisah hidup masyarakat sekitar tahun 80an di Indonesia dan Malaysia tidak jauh bezanya, cuma saya buah ubahsuai daripada segi bahasa dan latar belakang keluarga yang pada asalnya sebuah keluarga beragama Kristian," katanya.
Jam Dinding Yang Berdetik akan dipentaskan di Lambang Sari, Istana Budaya, pada 17 hingga 19 Januari depan.
sumber: http://www.mstar.com.my/
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved