Apa Dah Jadi...Isteri Kahwin Kontrak, Suami Setuju!

[x]

Apa Dah Jadi...Isteri Kahwin Kontrak, Suami Setuju!

on Tuesday 29 October 2013

Sudah diketahui umum bahawa kahwin kontrak marak terjadi di kawasan Cisarua, Bogor, Jawa Barat. Pelaku kahwin kontrak kebanyakan warga negara asing asal Arab (Timur Tengah).

Para Wanita Ini Sdg Menunggu Utk Menandatangani Perjanjian Kahwin Kontrak

Yang membuat siapapun mengurut dada, faktanya kebanyakan perempuan yang rela dinikahi secara kontrak itu telah bersuami. Sebelum dinikahi, pelaku harus terlebih dulu meminta izin kepada suami dari perempuan itu.

"Di sini laki-laki Arab kalau mau nikahin wanita itu harus izin suaminya dulu. Kalau suami oke nanti tanda tangan kontrak pakai materai. Kalau enggak setuju ya enggak bisa," kata Rudi, warga setempat, di Desa Batu Layang, Cianjur, Jawa Barat, Senin 19 Agustus 2013.

Tempat-tempat yang menerima "klien asing" untuk kahwin kontrak

Namun Rudi menyanggah jika kahwin kontrak ini dilakukan oleh warga Cisarua. Dia mengatakan kebanyakan tetangganya hanya menampung para tenaga kawin kontrak.

"Kebanyakan dari Cirebon, Cianjur. Mereka ditampung di vila-vila di sini," kata Rudi.

Rudi mengungkapkan tidak semua warga Arab yang datang dan kawin kontrak menelantarkan anaknya. "Kebanyakan mereka kawin selama tiga bulan. Nanti pergi kalau punya anak ya sudah, tapi ada juga yang enggak nelantarin anaknya," tutup dia.

Tempat Kawin Kontrak Di Bogor

Setidaknya ada 20 RT di sejumlah desa di Cisarua yang memiliki klien WNA kahwin kontrak. Kebanyakan warga asing yang melakukan kahwin kontrak di kawasan ini berasal dari Afghanistan dan Pakistan.

Kenapa kahwin kontrak ini terjadi? Admin rasa tidak lain hanya kerana wang, kerana tarif yang ditawarkan mereka boleh mencecah puluhan juta perbulan-nya untuk nilai kahwin kontrak.
sumber:Kezoom
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BELOG HARIAN All Rights Reserved